Open/Close Menu
Vardagsbetraktelser, världspolitik och andra väsentligheter.
Home · Blog · foto : Tre dagar på Gotland

Eftersom prognosmakarna utlovade dåligt väder i Kalmar bestämde vi oss för att avsluta semestern med en kort resa till Gotland, två nätter på bed & breakfast. Vi åkte över från Oskarshamn, där vi tyvärr var med i en liten bilolycka på vägen till färjan. En äldre herre körde på oss bakifrån när vi stod stilla i en bilkö. Både jag och Erica fick lite ont i nacken, och bilen blev lite knölig både fram och bak eftersom vi knuffades in i bilen framför också. När vi kommit över till Gotland fick vi därför åka till sjukhuset direkt för att kolla nackarna, men läkarna trodde inte att vi fått några permanenta skador.

Därefter åkte vi till vårt första b&b, i Follingbo utanför Visby. Det visade sig tyvärr vara en riktig besvikelse, skitigt, äckligt och illaluktande. Både jag och Erica har mer eller mindre vuxit upp på landet, så vi är inga kräsna stadsbor som inte tål lite skit. Men när det är fullt med ingrodd smuts och rejäl stank i köket där man ska äta frukost, då är det inte okej. Rummet var kallt och fuktigt och illaluktande, med mycket obekväma sängar. Hela gården var halvt förfallen, med massa skräp överallt. Jag avråder starkt från att bo på Follingbo b&b (hemsida här). Det enda charmiga var väl att de hade höns och kycklingar som gick lösa i trädgården.

Efter vi checkat in åkte vi tillbaka in till Visby där vi gick omkring hela kvällen. Det var första gången Erica var där, och hon blev mycket förtjust i staden. Vi käkade gott på Munkkällaren, deras klassiska fisk- och skaldjursgryta.

Munkkällaren

Dagen därpå åkte vi runt på norra Gotland och tittade på lite raukar och annat tjusigt. Vi hade för avsikt att åka över till Fårö, men det var 2,2 km kö till färjan… Så vi struntade i det och åkte till “blå lagunen”, ett gammalt kalkstensbrott som är vattenfyllt och används som badplats. Kallt i vattnet, men kul och annorlunda.

Blå lagunen

Sedan hittade vi, ganska oväntat, en amerikansk diner i Kappelshamn, komplett med rutigt golv och jukebox. Kul! Fantastiska hamburgare hade de också, gjorda på lokala råvaror.

Senare på eftermiddagen åkte vi till nästa boende, Hajdeby gård b&b (hemsida här), som var mycket, mycket trevligare. Gården var vacker och historiskt intressant, med husgrunder och gravar från järnåldern runt knuten. Värdparet var mycket trevligt, och rummet fint. Mycket fin Mårbacka-pelargon i fönstret 🙂

DSC02165 DSC02183

DSC02195 DSC02204

På kvällen åkte vi in till Visby igen, där vi käkade på Hamnplan 5. Erica åt rökta räkor med aioli samt en skagentoast. Jag åt gorgonzolapasta med oxfilé. Erica biter i citronen:

DSC02218 DSC02220Surt!

Sedan tittade vi på solnedgången vid strandpromenaden i Visby. Vi avslutade med en dessert på Gamla Masters.

Sista dagen hann vi med en sväng ner till raukområdet utanför Ljugarn på östra sidan, en mycket vacker plats.

DSC02281 DSC02292

En sista sväng inne i Visby innan färjan hem hann vi också med, där vi bland annat besökte den stora kyrkoruinen vid stora torget, och käkade lunch på Creperie & logi

DSC02369 DSC02373

DSC02381 DSC02387

Sedan tog vi färjan från Visby till Grankullavik på Öland. Tyvärr verkar det som det inte är särskilt många som åker den linjen, så den kanske läggs ner. Det vore synd, det är ju en perfekt resa om man vill semestra på båda våra stora och vackra öar.

När vi körde hem upplevde vi ett mycket märkligt väderfenomen. Det var varmt och strålande solsken, och ändå drev det in en mycket tjock dimma från havet. När det är så varmt brukar ju solen torka bort all sådan dimma och fuktighet. Det var så tjock dimma att vi först trodde det var brandrök.