Open/Close Menu
Vardagsbetraktelser, världspolitik och andra väsentligheter.
Home · Blog · Alliansen : Vänsterkartellen och miljardrullningen

Nästa vecka ska de rödgröna presentera sin gemensamma budget, och därför duggar deras utspel tätt den här veckan. Genom att släppa lite då och då maximerar de mediaexponeringen. I fredags skulle de ha presenterat sina infrastruktursatsningar, men lyckades uppenbarligen inte komma överens eftersom de fick ställa in presskonferensen och skjuta på den till måndagen istället (det kan ju nämnas att Alliansen aldrig ställt in en presskonferens på grund av oenighet).

Vänsterns infrastrukturutspel Vänsterkartellen lovar att satsa 120 miljarder mer än regeringen på järnvägsutbyggnad, och ska bland annat påbörja bygget av snabbtåg Stockholm-Linköping och Göteborg-Borås (!). Givetvis har de upptäckt att utspel om snabbtåg är populära i askmolns-tider. Regeringens infrastrukturplan innehåller inte snabbtåg, eftersom man anser att underlaget som finns inte är tillräckligt bra för beslut. Det betyder inte att man sagt nej till snabbtåg, bara att man inte kan fatta beslut om det idag. Tydligen har de Rödgröna något annat underlag än regeringen – för det kan väl aldrig vara så att de lägger fram ett förslag utan ordenligt beslutsunderlag…? Dessutom är deras förslag kraftigt underfinansierat, det fattas 200 miljarder! De lovar att bygga allt som fanns i regeringens förslag, plus 120 miljarder extra. Dessutom har man sagt nej till den medfinansiering från kommuner och regioner på 80 miljarder som regeringen föreslagit. Det fattas alltså 120 + 80 = 200 miljarder kronor. Inget nytt under solen; de brukar inte ha täckning för sina satsningar. Deras förslag inför förra mandatperioden var underfinansierad med 65,9 miljarder kronor.

För att täcka upp det svarta hålet vill de införa en kilometerskatt för lastbilar. Det beräknas ge 20 miljarder, så det fattas fortfarande 180. Vi kan också konstatera att det är landsbygden och svensk basindustri som får ta en stor del av notan. Kilometerskatten drabbar inte minst skogsindustrin hårt. Deras tallar växer inte vid järnvägsstationen. För ett litet åkeriföretag innebär oppositionens förslag en ökad kostnad per lastbil på 170.000 kr/år. Utöver lön till föraren ska alltså åkeriföretaget betala för miljöpartisten som sitter i passagerarsätet. Detta är ett hårt slag för landsbygden, skogsindustrin och för svenska jobb! Skogsindustrierna själva säger att 30 000 jobb är hotade om kilometerskatt införs.

En kilometerskatt för lastbilar kanske låter som en bra miljösatsning, men det är feltänkt. Om man vill införa en miljöskatt ska den givetvis vara på utsläppen, inte på distansen. En modern lastbil som inte släpper ut lika mycket ska givetvis inte betala lika mycket miljöskatt som en gammal lastbil som spyr ut avgaser.

Vänsterns extra kommunbidrag Idag har vänsterkartellen även lovat att skjuta till 12 miljarder kronor extra till kommuner och landsting de kommande två åren. Även här saknas finansiering i dagsläget, och fler skattehöjningar är således att vänta. Det är ju inte så att oppositionen sitter på dolda miljardreserver – det är dina och mina skattepengar de lovar att spendera.

Vi vet redan att de avser att slopa RUT-avdraget, straffskatta ungdomar genom att dubblera arbetsgivaravgiften för alla under 26, ta tillbaka delar av jobbskatteavdraget, höja bensinskatten med mera.

Copyright Niklas Carlsson © 2013