Open/Close Menu
Vardagsbetraktelser, världspolitik och andra väsentligheter.
Home · Archive by category "vandring"

Förra veckan började det klia i vandringsbenen igen, så fredag-måndag blev det en vandringshelg på den fina Ostkustleden som slingrar sig fram genom landskapet nordväst om Oskarshamn. Leden går i en 16 mil lång slinga, uppdelad på 8 etapper med någon slags enkel stuga/torp i slutet av varje etapp (man betalar in 50 kr per övernattning…

Lördagsnatten spenderade jag utomhus på Öland. Temperaturen låg runt nollan under natten, så ett vindskydd, liggunderlag, försvarets yllefilt och en bra sovsäck räckte gott för att hålla värmen. Tältet som jag släpade med fick ligga oanvänt. Kvällen användes till vedhuggning och korvgrillning. Natten var vacker, stjärnklar och månbelyst. Det blev en tidig morgon, jag klev…

Under Kristi himmelsfärd passade jag på att ta en tvådagars vandring på Öland, från Köpingsvik till Skogsby. Den biten fattades för att knyta samman mina vandringar på Öland. Nu när den biten är avklarad har jag gått hela Öland från norr till söder. Denna gång gick jag med min joggingvagn lastad med tält, packning och…

Förra helgen blev det vandring igen, på Ostkustleden. I januari vandrade jag första etappen, från Lilla Hycklinge till Nynässtugan i Hummelns naturreservat och tillbaka igen samma väg (se inlägg här). Eftersom leden går i en cirkel med utgångspunkt i Lilla Hycklinge kan man gå både åt ”rätt” håll på etapp 1, eller ”fel” håll genom…

Första helgen på det nya året ägnade jag åt att vandra. Trots att det är början av januari låg temperaturen på runt fem plus, och det kändes som slutet av hösten snarare än mitt i vintern. Under vandringen hittade jag kantareller… Första etappen av Ostkustleden går mellan Lilla Hycklinge strax utanför Oskarshamn till Nynässtugan i…

Igår var jag ute och vandrade på Öland, och passade på att plocka slånbär. Det ska bli både saft, likör och gin. Det verkar vara ett bra slånbärsår i år, buskarna är överfulla. Idag gjorde jag första delen i ”tillverkningen” av likören och ginet, och gjorde en film av det. Fortsättning följer om en månad,…

Jag tycker om att ibland resa ensam, dels för att kunna göra precis vad jag vill och dels för att det är nyttigt att vara ensam några dagar. Förra veckan åkte jag till Spanien och Andorra några dagar. Jag inledde med att flyga från Kalmar till Girona, där jag i förväg bokat en hyrbil på…

Förra helgen åkte jag över till Öland och Gråborg. Därifrån går en vandringsled till naturreservatet Jordtorpsåsen. En fin vandring som passar bra om man inte har tid eller lust att gå långt. Den är 4 km enkel väg, så att gå dit tur och retur tar inte mer än två timmar inklusive fikapaus. Leden går…

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg om min vandring på Öland använde jag en ny campingspis att laga mat på (istället för mitt vanliga Trangia stormkök), nämligen den rykande färska BioLite Camp Stove. I korthet är det en mycket finurlig liten uppfinning, ett campingkök som tack vare sin design och inbyggda fläkt har en…

I veckan som gick vandrade jag på norra Öland 4 dagar. Jag har tidigare vandrat på södra Öland (se t.ex. här om att vandra på Mörbylångaleden och här om att vandra mellan Gråborg och Ismanstorps borg). Eftersom jag tidigare fått lite problem med fötterna när jag vandrat långt med tung packning valde jag att dra…