Open/Close Menu
Vardagsbetraktelser, världspolitik och andra väsentligheter.
Home · Archive by category "vackert"

Förra veckan började det klia i vandringsbenen igen, så fredag-måndag blev det en vandringshelg på den fina Ostkustleden som slingrar sig fram genom landskapet nordväst om Oskarshamn. Leden går i en 16 mil lång slinga, uppdelad på 8 etapper med någon slags enkel stuga/torp i slutet av varje etapp (man betalar in 50 kr per övernattning…

I veckan gjorde jag ett besök till Wetterlings yxfabrik i Storvik utanför Sandviken. Här tillverkas yxor för hand av fyra duktiga smeder, med samma metoder som för 100 år sedan. Det innebär att de har hjälp i form av automatiska hammare, men för övrigt inga större skillnader från hur hantverket alltid utförts. Det är småskaligt…

Idag blev jag klar med renoveringen av yxa nummer 2, en liten fin Wetterlings. Nyslipad, putsad och omskaftad. Det var lite jobb att anpassa skaftet, eftersom det var gjort för en större yxa. Men det blev bra. På den stora bilden ser man båda yxorna.

Sverige har ett fantastiskt högt internationellt anseende när det gäller stål och stålvaror. I synnerhet knivar och yxor, där märken som Mora, Husqvarna, Hultafors, Gränsfors bruk och Wetterlings är mycket omsusade. Numera finns det inte många yxtillverkare kvar i Sverige, men Gränsfors, Wetterlings och Hultafors håller traditionen levande, med handsmidda yxor av högsta klass. Tidigare…

Under Kristi himmelsfärd passade jag på att ta en tvådagars vandring på Öland, från Köpingsvik till Skogsby. Den biten fattades för att knyta samman mina vandringar på Öland. Nu när den biten är avklarad har jag gått hela Öland från norr till söder. Denna gång gick jag med min joggingvagn lastad med tält, packning och…

Förra helgen blev det vandring igen, på Ostkustleden. I januari vandrade jag första etappen, från Lilla Hycklinge till Nynässtugan i Hummelns naturreservat och tillbaka igen samma väg (se inlägg här). Eftersom leden går i en cirkel med utgångspunkt i Lilla Hycklinge kan man gå både åt ”rätt” håll på etapp 1, eller ”fel” håll genom…

I veckan köpte jag nya hjul via blocket till min sommarbil. Tidigare hade jag Mazda original, 14“. Nu blev det snygga 17“-däck som verkligen lyfte hela bilen. På den nedersta bilden ser man de gamla hjulen i fram. Mannen som sålde dem hade aldrig använt dem, så de var som nya – men till halva…

Första helgen på det nya året ägnade jag åt att vandra. Trots att det är början av januari låg temperaturen på runt fem plus, och det kändes som slutet av hösten snarare än mitt i vintern. Under vandringen hittade jag kantareller… Första etappen av Ostkustleden går mellan Lilla Hycklinge strax utanför Oskarshamn till Nynässtugan i…

Igår gjorde jag en utflykt till den lilla staden Cold Spring, en timme norr om New York city med tåg. Det är en fantastiskt pittoresk liten stad vid Hudsonfloden, en sinnebild av small town America. Alla verkar glada och trevliga, och stannar gärna och småpratar på gatan. Här finns gott om caféer och antikaffärer längs…

Helgen var inte schemalagd, så den gav tillfälle att vila och njuta av staden. Som bokälskare blev det några timmar hos olika bokhandlare. Det är bara synd att böcker väger så mycket, vilket är en klar begränsning när man ska flyga. Men det finns mycket annat att njuta av – promenader i Central Park, kaffe…