Open/Close Menu
Vardagsbetraktelser, världspolitik och andra väsentligheter.
Home · Blog · resa : Irriterad på Trafikverket

Jag sitter på Centralen i Stockholm. Det borde jag inte göra. Jag borde sitta på ett tåg söderut. Men tack vare Trafikverket gör jag inte det.

Jag skulle åka med 16.21-tåget mot Malmö. När jag anländer till centralen i god tid (15.50) framgår det av skyltarna med trafikinformation att tåget mot Malmö är försenat, med ny beräknad avgångstid 16.35. ”Jaha, ja det var ju väntat” tänkte jag. Jag drällde runt på centralen till 16.25, då jag gick till perrongen för att vara där i god tid. Informationen på skyltarna sade fortfarande att avgångstiden var 16.35. Precis samtidigt som jag kommer upp på perrongen rullar tåget iväg. Klockan 16.26. Jag och många andra står som levande frågetecken. ”Kanske var det ett annat tåg?”. Jag står kvar. 16.32 ändras skyltningen till ”Arboga 16.51”. De skickade alltså iväg mitt tåg 10 minuter innan aviserad avgång, utan att ändra informationen på skyltarna!

Jag blir ordentligt irriterad, och går till SJs kundtjänst. Där står en medarbetare i en tom lucka och gör ingenting. Jag travar fram till honom, i hopp om att det kanske är så att tåget bara flyttats till en annan perrong och trots allt går strax. ”Ta en kölapp” säger han med tom blick. Han var ju busy doin’ nothing at all, så han hade ju inte tid med mig. Jag får således vänta ytterligare 5-10 minuter på att få hjälp. Därefter får jag prata med en SJ-kvinna som bokar om mig och upplyser mig om att det är Trafikverket som sköter skyltningen. Så Trafikverket; hur kan ni skicka iväg ett tåg 10 minuter INNAN aviserad avgångstid? Jag och de tiotals andra som missade tåget på grund av detta tackar så mycket. Jag ser också fram emot att missa bytet i Alvesta senare ikväll, och komma hem framåt midnatt istället för klockan nio.

Copyright Niklas Carlsson © 2013