Open/Close Menu
Vardagsbetraktelser, världspolitik och andra väsentligheter.
Home · Blog · foto : En tripp till Costa Brava och Andorra

Jag tycker om att ibland resa ensam, dels för att kunna göra precis vad jag vill och dels för att det är nyttigt att vara ensam några dagar. Förra veckan åkte jag till Spanien och Andorra några dagar. Jag inledde med att flyga från Kalmar till Girona, där jag i förväg bokat en hyrbil på flygplatsen. Jag älskar storslagna vyer, och tyckte därför mycket om att man redan från landningsbanan såg Pyrenéerna i fonden. Bilfärden gick till den gamla staden Pals, en knapp timmes körning från Girona åt nordost. Där hade jag bokat in två nätter på Hostal Barris B&B, som visade sig vara ett helt okej budgethotell. Samma familj har drivit hotellet sedan 20-talet, och väggarna pryds av förstoringar av gamla foton från familjen och staden – trevligt. Intressant nog driver familjen en tämligen elegant restaurang runt hörnet, där de satsar på spännande smakkombinationer och annorlunda uppläggningar. Jag åt tapas där en kväll, och överraskade smaklökarna med sådant som körsbärsgazpatxo med bläckfisk. Det var väldigt gott, roligt och med rimliga priser.

Första morgonen inleddes med en morgonpromenad i Pals, där jag upptäckte att stadens gamla delar ligger på en kulle med fin utsikt över den omgivande slätten. De gamla stadsmurarna och kyrkan är sevärda för den historieintresserade. Staden byggdes en bit in från kusten under 1200-talet för att skydda befolkningen från de pirater som härjade på Medelhavet. Promenaden avlöstes av en bilfärd ut till Sa Tuna vid kusten, en trevlig liten by som erbjuder fina badmöjligheter på en liten stenstrand. Jag var där kl 10 för ett dopp i havet. Redan vid den tiden på dagen var det väldigt varmt, runt 30 grader. En timme senare hade även många spanjorer fyllt badstranden, så det är en god idé att komma tidigare för att hitta parkeringsplats och en bra plats på stranden.

Färden fortsatte till Begur, som är en lite större stad vid kusten. Där var det svårt att hitta parkeringsplats, men jag löste det genom att ställa mig utanför en Supermercado. Begur visade sig vara en intressant mix av gammalt och nytt, där modern ganska extrem akitektur samsas med medeltida gränder och hus. Mitt på dagen, i värsta hettan, vandrade jag upp till resterna av det gamla kastellet på en klippa högt över stadens hus. Varmt och svettigt i den obarmhärtiga solen (35 grader i skuggan), men med storslagen utsikt åt alla håll.

Jag såg bland annat en långsträckt bukt norröver, med fin sandstrand. Efter att ha tagit mig ner från kastellet åt jag världens godaste glass och körde norröver till sandstranden, Platja del Pals. Det visade sig vara en riktigt fin sandstrand med sanddyner. Massor med folk, men skön stämning. Jag satte mig i en plaststol vid baren på stranden och beställde in en färskpressad juice och ett fat med lokala oliver. Med varm sand mellan tårna och blicken mot havet hade jag det riktigt fint. Värt att veta är dock att ingen av toaletterna vid parkeringen funkade och var fyllda till brädden. Eventuella behov får uträttas någon annanstans, till exempel på någon restaurang i närheten.

Jag bilade upp och ner längs kusten och kunde snabbt konstatera att Costa Brava, den vilda kusten, gör skäl för namnet när det gäller naturen. Många branta klippor och ständiga serpentinvägar. Där finns också utmärkta vandringsleder, som dock knappast kan avnjutas i augustihettan. Jag gick ett par timmar, men det var extremt hett. De flesta som vandrar lederna gör det på hösten, när det är mer humana temperaturer.

Kvällen avslutades i Pals med den tidigare nämnda tapasupplevelsen på restaurang Vicus. Tidigt nästa morgon begav jag mig av mot Andorra. GPS:en rekommenderade motorvägen via Barcelona, men jag ville besöka ett gammalt vulkanområde längs vägen och valde därför en rutt över bergen på betydligt mindre vägar. Det tog därför över sex timmar istället för 3,5 att köra till Andorra, men det kompenserades av nöjet av att få vackra utsikter och en kortare vandring i det gamla vulkanområdet.

Andorra Jag passerade gränsen till Andorra vid femtiden, och noterade ganska snart att Spanjorernas shoppingvanor satt starka avtryck i detta lilla land. Här är skatterna betydligt lägre än i Spanien och Frankrike, vilket gör att denna lilla plutt i bergen mellan länderna blivit ett shoppingmecka. Direkt efter gränsen låg en rad stora shoppingcenter. Jag stannade vid ett bara för att titta på priserna. Min favoritost Gryuere kostar 350-400 kr per kilo i Sverige, men i Andorra kostade den 120 kr per kilo. En liter fulvodka kostade 35 kr, och en liter Absolut Vodka cirka 70 kr. En liter Ballentines Whisky 45 kr. För övrigt kan jag notera att det enda stället på hela resan (förutom på flygplatsen) där jag träffade svenskar var vid sprithyllan på shoppingcentret… Jag avstod dock från spriten och nöjde mig med en rejäl bit ost och salami.

Hela landet tar cirka 30 minuter att köra igenom, så färden till huvudstaden Andorra la Vella gick på ett kick. Det gjorde det däremot inte att hitta till hotellet, Hotel Pyrenée. GPSen hävdade med bestämdhet att jag skulle köra upp i gamla stadens trånga och branta gränder (väldigt branta – trappsteg var uthuggna mitt i gatan). Det höll på att sluta riktigt illa, men efter en nervös halvtimme hittade jag en allmän parkering och lyckades hitta hotellet till fots. Receptionen meddelade då att inga GPS:er leder rätt till hotellet… Så hon ritade en karta så jag kunde hitta till hotellets parkering. Andorra la Vella är inte en särskilt stor stad, men trots det inte helt okomlicerad att köra bil i.

Jag hade bokat två nätter på hotellet, i deras billigaste rum. Jag insåg dock tämligen snabbt att jag ville byta till ett något dyrare rum, eftersom jag inte ville sova i ett extremt litet rum utan fönster och luftkonditionering. Jag uppgraderade därför till ett dubbelrum med balkong och AC. Prisskillnaden var 50€ för två nätter, och det var väl spenderade pengar. På kvällen gick jag en promenad i staden, som domineras av kommers. Jag avrundade med en gin & tonic på hotellet (3€), medan jag satt på balkongen och tittade på ett mäktigt åskväder över bergen och staden.

Precis som alla andra dagar denna resa var jag uppe i god tid, och var först av alla till frukosten, som var utmärkt. Denna enda heldag i Andorra ägnade jag åt att njuta av bergen. Eftersom landet är så litet går det snabbt att ta sig mellan olika orter, parker och vandringsleder, så jag hann med flera fina ställen. Inledningsvis åkte jag upp till en högt belägen nationalpark i norra delen av landet, men så tidigt på dagen var det alldeles för kallt för att ut och vandra på hög höjd. Jag åkte därför ner i dalgången igen, där jag hittade en mycket fin vandringsled mellan några byar. Leden hade järnhantering som tema, en näring som tidigare var viktig i dessa byar. Leden var väldigt fin, lagom kuperad och omgiven av ängar och berg. Intill leden rinner också en å med iskallt friskt vatten från bergen. Jag gick från byn Llorts till La Cortinada via lite omvägar -en fin promenad på cirka 45 minuter. I La Cortinada bsökte jag den gamla bykyrkan, och hittade sedan en trevlig bykrog för lunch. Jag kom vid 12 och lunchserveringen började inte förrän kl 13, men värdinnnan var vänlig nog att göra iordning en rejäl smörgås med gott pålägg åt mig för 4€.

image image

Efter en något snabbare promenad tillbaka till bilen i Llorts åkte jag till skidorten Arinsal där jag hoppades att liften skulle vara igång även på sommaren, men så var det inte. Däremot hittade jag en serpentinväg upp på berget, och tog mig på så sätt upp till skidstationen i alla fall. Där var en fantastisk utsikt över bergskedjan och dalarna, med mångder av bergstoppar med en höjd på 2500-3000 meter. Själv var jag på cirka 2000 meters höjd, vid en utsiktspunkt som heter Berenador Roca de la Sabina. Där blev jag sittande en lång stund. Till min stora förtjusning såg jag 8 stycken enorma rovfåglar som cirklade längs bergssluttningen framför mig, det var en mäktig upplevelse. På vägen ner hittade jag en frisk bäck med klart och kallt vatten där jag fyllde min vattenflaska – en nästan himmelsk njutning att dricka! För övrigt mötte jag en äldre man (gissningsvis 70-årsåldern) som sprang upp för berget längs serpentinvägarna. Helt galet. (För övrigt mötte jag många cyklister som bedrev höghöjdsträning längs de branta bergsvägarna)

Jag for vidare till Pal, en betydligt aktivar höghöjdsstation, där skidåkning bedrivs på vintern och mountainbiking på sommaren. Även här en makalös utsikt, och ett ganska trevligt café. Härligt att dricka kaffe på 2100 meters höjd.

Kvällen spenderade jag i huvudstaden, där jag passade på att göra några mindre inköp. Jag åt också en ovanlig pizza – Pizza Carbonara. Men den var god, särskilt med en kall öl till. Innan jag somnade läste jag ett 50-tal sidor i Strindbergs Inferno. En intressant skildring av paranoia, som jag ska återkomma till vid senare tillfälle.

På fredagen var det dags för hemfärd, och efter en tidig frukost och utcheckning begav jag mig mot Girona via motorvägarna. En hel del vägullar, men fina vägar. Motorvägen går i en sydlig båge och passerar precis norr om Barcelona, men trots den omvägen tog det bara drygt tre timmar att köra till Girona. Jag kom fram med god tidsmarginal, och åkte därför in i staden Girona istället för till flygplatsen. Inne i centrum åt jag en mycket goda paella med bläckfisk och räkor. Det var dock lite svårt att njuta av den, eftersom det var vansinnigt varmt i den stekande solen.

Tillbakalämnandet av bilen gick utmärkt, trots viss nervositet. Försäkringen hade en självrisk på 1800€, och trots försiktig bilkörning vet man aldrig om uthyraren kan lyckas hitta nån skråma. Men inte den här gången. Flyget avgick i tid, och landade i Kalmar strax före kl 19.

En fin resa!

Kostnader:
Flyg 1250 kr
Hyrbil 1600 kr
Boende ca 2300 kr (fyra nätter)
Bensin cirka 1000 kr (för övrigt kostade blyfri 95 cirka 10 kr per liter i Andorra)