Open/Close Menu
Vardagsbetraktelser, världspolitik och andra väsentligheter.
Home · Blog · media : Om kampanjen KONY2012

För dig som vill se en kort, interaktiv presentation om varför du inte ska skänka pengar till KONY2012:

Kampanjfilmen KONY2012 sprids som en löpeld över världen (just nu har den nästan 40 miljoner visningar på Youtube, på tre dagar). Den är mycket snygg, känslomässig och kämpar mot barnsoldater och massmördaren Joseph Kony. Kony leder LRA – Lord´s Resistance Army, som är en fruktansvärt brutal terroristorganisation i Uganda (och flera andra länder, de rör sig över gränserna). De massakrerar människor på löpande band, och kidnappar barn som tvingas bli soldater. Ofta tvingas de mörda sina egna föräldrar. Kony behöver alltså verkligen stoppas.

86c99ee82bfb79ea4bea7680cbdeba662650db2c-Kony-2012_stop-at-nothing

Men som vanligt är världen oerhört komplex. Kampanjen drivs av ett gäng grabbar i Kalifornien och syftar till att a) göra Kony och hans gärningar kända, b) samla in pengar till kampanjen, c) få USA att skicka militär för att stoppa Kony, d) ge stöd till Ugandas armé som bekämpar Kony. Det kan ju låta bra.

Problemen är (bland annat):

  • att Ugandas armé själva begår övergrepp,
  • att USA har haft insatser mot LRA tidigare utan annat resultat än ökat dödande,
  • att 2/3 av de insamlade pengarna går till att göra filmer m.m. – inte till arbete på plats i Afrika,
  • att organisationen inte är en etablerad, seriös organisation som redovisar pengarna och sina aktiviteter ordentligt,
  • att de insamlade pengarna som når Afrika kan användas till att köpa vapen,
  • att situationen på marken i området är mycket komplex med olika grupperingar som strider mot varandra,
  • att filmen FÖRENKLAR verkligheten och lurar (unga) människor i väst att tro att de kan fixa en svår situation genom simpla insatser som att affischera och bära ett Kony-armband.

Personligen är jag också mycket tveksam till metoden att göra Kony känd genom att göra reklam för honom som om han vore en presidentkandidat eller ett häftigt varumärke. Terrorister och massmördare besegras inte genom att deras namn och porträtt trycks upp på supersnygga affischer som ser ut som idolbilder. Man ska enligt kampanjen gå runt med ett armband som det står ”Kony” på. Skulle de gå runt med ett armband som det står ”Hitler” på? Eller ”Breivik”? Sätta upp stylade bilder av Hitler och Breivik på stan?

kony2012

Vill man göra en insats måste man börja med att veta att situationen är komplex. Steg nummer två är att ge stöd till en seriös organisation som är transparent och välkänd, och som inte spenderar majoriteten av de insamlade medlen på reklam. Rimligen bör de inte heller använda resten av pengarna till att ge resurser till en statlig armé som själv begår övergrepp. Vill du göra en insats för de utsatta barnen i Afrika eller andra ställen? Stöd då t.ex. Svenska FN-förbundets kampanj ”Flicka” som ger flickor i bland annat Kongo möjlighet till ett drägligt liv. Eller Rädda Barnen, eller Röda Korset, eller Amnesty, eller Oxfam, eller UNICEF…

Tänk dig för innan du bländas av snygg dramaturgi och läcker design. Ambitionen att stoppa Kony är bra, men det måste göras rätt.

Mer: Expressen, DN, kritisk blogg: http://visiblechildren.tumblr.com/ ,

Copyright Niklas Carlsson © 2013