Open/Close Menu
Vardagsbetraktelser, världspolitik och andra väsentligheter.
Home · Blog · foto : ICON – riktigt schysst nytt magazin

ICON

Bonnier Tidskrifter satsar stenhård på sitt nya livsstilsmagasin ICON.

Daniel Frodin, ansvarig utgivare, beskriver målgruppen:

Den riktar sig till välutbildade människor i storstadsregionen, i huvudsak män men en del kvinnor kommer säkert också att gilla den. Gemensamt för målgruppen är att de är nyfikna.

Det beskrivs vidare som ett magasin för män som blivit för gamla för tidningen Café.

Om innehållet säger Frodin:

Intervjuer med människor som har uträttat något. Det blir mode, men inga trådsmala modeller i motljus som ser ut som de är 15 år, och resor. Vi tar avstamp i en plats och visar stilen som råder där blandat med fakta om resmålet.

Icon skriver också om intressanta fenomen, innovatörer och nyheter inom stil, mat, resor, business, kultur, design, teknik och miljö.

Försäljningen startar 27 september, men jag har förärats ett exemplar av första numret redan idag – den som som en trevlig överraskning i brevlådan. Tack till min barndomskamrat Jens, som är marknadschef för tidningen! 🙂

Det första man kan konstatera är att det är en rejäl tidning, och de har satsat på kraftigt, matt papper invändigt och halvblankt, kraftigt omslag. Känslan som förmedlas är att det är ett kvalitetsmagasin (vilket det också är). Den är också mycket snygg, med sitt sepiaomslag. Klassiskt snygg, nästan så man kan rama in den och hänga på väggen. Mycket genomtänkt för att tilltala målgruppen, givetvis.

När man bläddrat sig förbi de första sex (!) uppslagen som är reklam kommer man till en intressant innehållsförteckning. Man kan inte förneka att de satsar på ordentliga reportage, eller vad sägs om 14 sidor om Percy Barnevik och hans nya välgörenhetsorganisation Hand in Hand, eller 20 sidor om Hollywoodlegenden Bob Shaye? Därutöver finns ytterligare en handfull reportage på 6-10 sidor. Mycket läsning med andra ord, och skapligt välskrivet.

Resereportage om Istanbul varvas däremellan med matreportage, modereportage med författare, krönikor och mycket annat. Närmare 150 sidor (varav en del reklam givetvis).

Det enda som verkligen irriterade mig är modereportaget från Paris. Fina bilder, fina kläder. Men en jacka för 42 000 kr, en väska för 72 500 kr, en kjol för 16 000 kr, en stickad tröja för 7 500 kr, skor för 10 000, en BH för 2 400 kr en annan väska som har “pris vid förfrågan” etc, etc. En jacka som kostar 42 000 kr kan inte någonsin vara värd pengarna, hur fin kvalitén än är. De pengarna kunde rädda mängder av människoliv istället. Reportage som detta hyllar och främjar en sjuk, bisarr konsumtion. Folk får göra vad de vill med sina pengar, givetvis, men ett kvalitetsmagasin som ICON borde ha högre ambitioner än att hylla detta. Men det var en parantes i sammanhanget.

Men sammanfattningsvis är det ett förbaskat bra magasin, välgjort och snyggt. Läser man allt har man en helkväll framför sig. Gärna med en whisky i handen! 🙂

ICON2

ICON3

Läs mer:

Dagens media: så hypas ICON

Copyright Niklas Carlsson © 2013