Open/Close Menu
Vardagsbetraktelser, världspolitik och andra väsentligheter.
Home · Blog · foto : Provkört Nissan Juke

Provkörde nya Nissan Juke igår, en kaxig liten SUV/Crossover som jag tittat lite på. När man ser den på bild tror man att den är ganska stor, men den är bara lite längre än en Peugeot 207. Det är alltså en småbil med ett utseende som får den att se lite större ut – korta överhäng och högre markfrigång än en vanlig bil. Den har ett mycket speciellt utseende, och jag kan inte riktigt bestämma mig för om den är snygg eller inte. Jag gillar dock kaxigheten, och att den vågar sticka ut ur mängden. Det finns så många bilar som ser ut som kopior av varandra. Nissan Juke är unik (även om de infällda handtagen till bakdörrarna är kopierade från Alfa Romeo).

 

Den är inget för familjen, eftersom baksätet är mycket trångt. För två personer funkar den dock utmärkt, och kortare sträckor kan man nog klämma in fyra personer om de inte är allt för storväxta. Bagageutrymmet är inte heller särskilt stort, utan har fått stryka på foten för designen. Fäller man baksätet får man dock in skapligt med bagage.

Jag provkörde 1,6 litersmodellen, som är den minsta motorn. Den har 117 hästkrafter och väger knappt 1300 kilo. Kraften räcker, men visst kändes den lite klen. Motorn varvar ganska kraftigt för att kompensera klenheten, vilket gör att det ibland låter som man sitter i en småbil typ Toyota Yaris. Det är lite synd, för bortsett från det känns bilen ganska rejäl när man sitter i framsätet. Jag gillade inte växellådan heller, som kändes lite ”klonkig”. Men utöver dessa två invändningar var bilen en trevlig bekantskap. Man sitter högt och bekvämt och ser bra framåt, medan sikten bakåt är lite sämre. Den dåliga sikten genom bakrutan kompenseras dock av rejäla yttre backspeglar.

Med en knapptryckning kan man ändra mellan tre lägen  - eco, normal och sport. Man märker skillnad på hur kvickt den svarar på gasen beroende på läge, och man märker det också på klimatanläggningen. I eco-läget är klimatanläggningen mindre effektiv, kupén blir varm långsammare (dock inte så det stör). Jag skulle dock tro att man märker betydligt större skillnad mellan de tre lägena om man kör ”värsting-Juken” med dubbelturbo och 190 hk.

image

Billigaste versionen av Nissan Juke kostar mellan 150-160 000 kr, vilket får anses vara ett bra pris för en så trevlig bil.

SvD har provkört och Auto Motor & Sport har information och bilder

  1. 11 februari 2011

    Ful som stryk, liten, trång och klen. Varför intressera sig för detta tragiska designoffer när det finns RIKTIGA bilar?

  2. 07 januari 2013

    Bengt has it. Nissan Juke är känd för att vara världens fulaste bil. Jag förstår inte hur folk tänker som köper en sådan bil. ‘Kaxig’ är det sista ordvalet jag skulle välja för att beskriva denna horribelt fula bil.

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Copyright Niklas Carlsson © 2013